Akustiken på ett kontor påverkar allt från koncentration och kreativitet till medarbetares välbefinnande.
Varför är akustik så viktigt?
-
Försämrad koncentration: Distraherande ljud, som samtal eller kontorsmaskiner, kan minska produktiviteten med upp till 66 %.
-
Ökad stress: Höga ljudnivåer och oönskade ljud bidrar till stress och trötthet.
-
Sämre kommunikation: Efterklang och buller försvårar tydlig kommunikation mellan medarbetare.

Det är viktigt att placera ljudabsorbenten så nära källan som möjligt. Det är också viktigt att ha rätt mängd absorbenter med rätt tjocklek, densitet och placering. Man vill inte heller eliminera allt ljud, eftersom en helt tyst miljö kan vara stressande. En genomtänkt akustik skapar en harmonisk ljudbild.
Hur uppnås detta i praktiken?
För att optimera akustiken gör vi följande:
Analys av rummet: Vi samlar in information om rummets volym, takhöjd, längd och bredd samt vilka material som finns och rummets funktion.
Rekommendationer: Utifrån analysen ger vi förslag på antal och placering av absorbenter för att skapa en optimal ljudmiljö.

Kontakta oss idag för en kostnadsfri konsultation och ta det första steget mot en trivsammare arbetsplats!
Välkommen att kontakta oss här.